W związku z tym, że pracownicy służby zdrowia spotykają się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na swoje usługi, utrzymanie wysokiego standardu higieny w szpitalach, gabinetach lekarskich i innych placówkach służby zdrowia jest ważne jak nigdy przedtem. Utrzymanie właściwej higieny rąk ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia ochrony zdrowia pracowników i pacjentów. Cały personel służby zdrowia powinien stosować środki dezynfekujące lub myć ręce przy użyciu mydła w następujących pięciu krytycznych momentach:
- przed kontaktem z pacjentem;
- przed oczyszczaniem / procedurą aseptyczną;
- po ekspozycji na płyny ustrojowe;
- po kontakcie z pacjentem;
- po kontakcie z otoczeniem pacjenta.
Jeżeli na rękach widać zanieczyszczenia, lekarze, pielęgniarki oraz pozostali pracownicy medyczni powinni zastosować procedurę mycia rąk wodą i mydłem. Placówka powinna zapewnić łatwy dostęp do produktów higieny rąk całemu personelowi w każdym pomieszczeniu, gdzie świadczona jest opieka – w szpitalu, gabinecie lekarskim czy innej placówce zdrowia.
Poniżej znajdują się materiały wzmacniające odpowiednie techniki zachowania higieny rąk skierowane do nowych pracowników służby zdrowia.